یرگه ازمایش عسل و پارامترهای مهم ان

همانطور که قبلا گفتیم، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای شناسایی کیفیت سنجی عسل  عسل طبیعی، انجام برگه آزمایش عسل و پارامتر‌های مهم آن در یک آزمایشگاه معتبر بر روی عسل است
اگر چه این گونه آزمایش‌ها برای مصرف‌کننده نهایی به خاطر هزینه‌هایی که دارد به صرفه نیست اما کندوداران و خریداران عمده با داشتن برگه آزمایش عسل می‌توانند این اطمینان را به خریداران خود بدهند که عسل آن‌ها طبیعی است.
خیلی از ما برای تشخیص طبیعی یا غیر طبیعی بودن انواع عسلی که خریده‌ایم به معیارهایی مثل رنگ، طعم یا عطر عسل توجه می‌کنیم؛ اما در حقیقت این معیارها نمی‌توانند ما را از کیفیت عسل مطمئن کنند. تنها راهی که برای این کار وجود دارد بررسی و تفسیر برگه آزمایش عسل است. همراه ما در ادامه مقاله برگه آزمایش عسل و پارامتر‌های مهم آن سایت جهان بهنوش گیتی باشید.

برگه آزمایش عسل و پارامتر‌های مهم آن

برگه آزمایش عسل چیست؟

در سطح کشور آزمایشگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانند کیفیت عسل را بر اساس میزان فاکتورهای مشخص موجود در عسل بررسی کنند. بیشتر زنبورداران برای ایجاد اطمینان بیشتر در خریداران، نتایج آزمایش عسل تولیدی خود را نیز به مشتری اعلام می‌کنند.
برگه ای که مقدار و اندازه‌ی فاکتورهای مهم آزمایش شده برای تشخیص کیفیت و طبیعی بودن عسل را نشان می‌دهد همین برگه آزمایش عسل است. اگر تصمیم دارید از طبیعی بودن عسلی که خریده‌اید مطمئن شوید از این برگه استفاده کنید.

فاکتورهای مهم برگه ازمایش عسل چیست؟

ساکارز

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فاکتورهای تشخیص طبیعی بودن عسل میزان ساکارز آن است. گاهی وقت‌ها تنها سوالی که خریداران از فروشندگان عسل می‌پرسند مربوط به همین میزان ساکارز در عسل است. اگر نمی‌دانید ساکارز چیست، باید به شما بگویم ساکارز یک نوع قند طبیعی است که در بسیاری از مواد غذایی و گیاهان وجود دارد. میزان پایین ساکارز در عسل نشان دهنده این است که تولیدکننده در روند تولید عسل از محلول آب و شکر استفاده نکرده است.
تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد از عسل طبیعی را انواع دیگر قندهای طبیعی یعنی فروکتوز و گلوکز تشکیل داده‌اند. این دو مولکول قندی با حفظ رطوبت عسل، ماندگاری آن را بالا می‌برند. میزان شیرینی ساکارز از دو نوع دیگر قند طبیعی کمتر است برای همین برای شیرین شدن نیاز به میزان بیشتری ساکارز است. کسانی که دیابت دارند یا رژیم های غذایی سالم را دنبال می‌کنند، معمولا استفاده از ساکارز را به حداقل می‌رسانند.
بر این اساس اگر می‌خواهید میزان طبیعی بودن یک عسل را در برگه آزمایش عسل بسنجید باید به میزان ساکارز موجود در آن توجه کنید. بر اساس استانداردهای جهانی، میزان ساکارز در یک عسل طبیعی از ۵ درصد نباید بیشتر باشد. هر چه قدر میزان ساکارز از ۵ درصد پایین تر باشد میتوان گفت کیفیت عسل بیشتر است.  اگر میزان ساکارز عسلی به طور تقریبی از ۲ درصد پایین‌تر باشد؛ آن عسل یک عسل با کیفیت و مرغوب محسوب می‌شود. همان‌طور که در برگه آزمایش عسل لرد مشاهده می‌کنید، میزان ساکارز موجود در عسل طبیعی کلوپ لرد کمتر از ۱ درصد است که این عدد بیانگر کیفیت بالای این عسل است.

بیشتر بدانید:عسل دیابتی

برگه آزمایش عسل و پارامتر‌های مهم آن

هیدروکسی متیل فورفورال (HMF):

پارامتر مهم بعدی در تعیین کیفیت عسل میزان هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) است. میزان این ماده در عسل تعیین کننده‌ی تازگی و همچنین حرارت دیدن یا ندیدن عسل است.
میزان این ماده در عسل‌هایی که تازه برداشت می‌شود اندک است اما به مرور زمان میزان این ماده افزایش پیدا می‌کند. همچنین با حرارت دادن عسل، که معمولا برای جلوگیری از شکرک زدن عسل انجام می‌شود، میزان این ماده افزایش پیدا می‌کند.
طبق استاندارد ایران میزان این ماده در عسل طبیعی تا حداکثر ۴۰ میلی‌گرم در یک کیلوگرم عسل است. و مقادیر بالاتر نشان دهنده‌ی کهنه بودن عسل و یا حرارت دیده بودن آن است.
البته میزان اچ ام اف عسل بسیار وابسته به منطقه برداشت و نگهداری است. به عنوان مثال عسل‌های برداشت شده درمناطق شمالی کشور نسبت به مناطق جنوبی کشور اچ ام اف کمتری دارند. به همین دلیل است که سازمان استاندارد آمریکا (FDA) برای مناطق گرمسیری مقدارحداکثر ۸۰ میلی گرم و برای مناطق سردسیری ۴۰ میلی‌گرم را در نظر می‌گیرد.

Ph عسل

مشخص شدن PH عسل نیز در برگه آزمایش وجود دارد. حداقل میزان PH عسل بر اساس برخی استانداردها، ۳.۵ در نظر گرفته شده است. تقریبا اکثر عسل های طبیعی که حرارت ندیده اند، خاصیت اسیدی متعادلی دارند.

درصد مواد معدنی ( خاکستر ):

این مقدار باید حداکثر به ۰٫۶ درصد محدود شود

انحراف نورپلاریزه یا تست هیدروکسی متیل فورفورال

قند های عسل دارای درجه انحراف نورپلاریزه خاص خود می باشند. در این آزمایش با استفاده از دستگاه های دقیق تر می توان خلوص عسل را تعیین کرد.

بهتر است بدانید:ویژگی های عسل طبیعی

برگه آزمایش عسل و پارامتر‌های مهم آن

دیگر فاکتورها

فاکتورهای دیگری نیز به ویژه در سالهای اخیر برای تشخیص کیفیت عسل به برگه آزمایش عسل افزوده شده است. البته وجود یا عدم وجود این پارامترها بستگی به آزمایشگاه و محل ارائه برگه آزمایش نیز دارد. برای صادرات عسل باید برگه آزمایش قوی تر و معتبرتری ارائه شود. برخی پارامترهای دیگر ارائه شده در برگه آزمایش عسل عبارتند از:

  • بررسی انواع قندها
  • بررسی منشاء گیاهی
  • گردش نوری
  • هدایت الکتریکی
  • انورتار
  • مواد جامد نامحلول در آب
  • مواد معدنی
  • و…

در مطلبی مجزا تمامی فاکتورها را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم

آیا تا به حال در هنگام خرید عسل طبیعی درخواست برگه آزمایش کرده اید؟ یا با فروشگاه های اینترنتی عسل طبیعی مواجه شده اید که اقدام به ارسال برگه آزمایش با عسل های خود کنند؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

بهتر است بدانید:سایت فروش عسل

Related Post

8 Comments

نوشتن دیدگاه