ویژگی های عسل طبیعی

ویژگی های عسل طبیعی و خواص آن را در سایت جهان بهنوش گیتی بررسی می کنیم.

طبیبان و حکما از دیرباز به اهمیت عسل طبیعی واقف بودند. «ابوعلی‌سینا» در کتاب «قانون»، نسخه‌های زیادی با عسل و موم تجویز ‌کرده است.

وی می‏‌گوید: «عسل در طولانی کردن عمر و حفظ قدرت و توان انجام کار در سنین بالای عمر، کارآمد و مؤثر است»

عسل خوب و بد و انواع آن

عسل طبیعی، بدون دخالت انسان و از مصرف شهد گلها توسط زنبور تهیه شده است. زنبور در کوهستان‌ها، شکاف صخره‌ها و درخت‌ها، لانه ساخته و در آنجا عسل تولید می کند.

افراد باتجربه در صخره‌نوردی و گردآوری عسل،  این عسل‌ها را جمع و در بازارها عرضه می‌کنند. قیمت آن، به‌دلیل محدودیت آن و دشواری گردآوری آن، بسیار بالاست.

دسته بندی عسل:

عسل طبیعی

زنبورها به خارج کندو رفته از شهد گل‌ها و گیاهان تعذیه می کنند و عسل طبیعی را تولید می کنند. شهدی که زنبور از آن تغذیه می کند تا ۶۰ درصد حاوی ساکارز است.

زنبور در راه برگشت به کندو بخشی از این ساکارز را به گلوکوز و فروکتوز تبدیل می‌کند.

عسل تغذیه ای

این عسل هم توسط زنبور تولید می شود اما تفاوت در اینجاست که غذای زنبور دیگر شهد گل و گیاهان نیست.زنبوردار زنبورها را با آب و شکر تغذیه می کند.

عسل تقلبی

این عسل با مخلوط کردن مواد مختلف مثل شکر و آب و رنگ‌های خوراکی به دست می‌آید.

ویژگی های عسل طبیعی
ویژگی های عسل طبیعی

نکاتی راجع به نگهداری و مصرف عسل طبیعی:

اول : برای نگه‌داری عسل طبیعی نیازمند محیط فریزری و یخچال نیست؛ عسل را در محیط طبیعی نگه دارید البته گرمای بالاتر از ۴۰ درجه بر کیفیت عسل اثر می‌گذارد.

دوم : اگر در عسل طبیعی، جانوری مثل سوسک یا پشه بیفتد، در درون عسل، به همان حالت اولیه معلق و سالم، باقی می‌ماند.می‌توانید پشه یا جانور را از آن خارج کنید.

از آنجایی که تغذیه از آن عسل مشمئز‌کننده است، آن را به‌عنوان ضماد برای درمان‌های جلدی و پوستی استفاده کنید.

سوم:مزه، عطر، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه است و به نژاد زنبور عسل بستگی ندارد؛نژاد زنبور فقط در پرکاری و کم‌کاری اثر دارد.

 

باورهای غلط درباره ویژگی های عسل طبیعی

این روش ها را احتمالا از همسایه و دوستانتان شنیده اید و یا در وبلاگ ها و سایت های خبری مشاهده کرده اید .

تشخیص عسل طبیعی بوسیله کبریت

برخی افراد می گویند اگر عسل سوخت، تقلبی است و برخی نیز می گویند اگر سوخت طبیعی است! این مورد با توجه به خصوصیات فیزیکی هر عسل متفاوت است و به هیچ وجه روشی صحیح برای تست کیفیت عسل نمی باشد.

تشخیص عسل بوسیله آب

گفته می شود عسل را در آب سرد بریزید، اگر سریع حل شد تقلبی است و اگر طول کشید و به آسانی در آب حل نشد طبیعی است. اما غلظت عسل ها با توجه به رطوبت آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عسل بهارنارنج یا جنگلی کاملا روان و شل هستند. اگر بخواهید با این روش عسل های مرکبات را تست کنید، این عسل ها را تقلبی می دانید.

تشخیص عسل تقلبی با زرده تخم مرغ

در این روش عسل و زرده تخم مرغ خام را با هم مخلوط می کنند، اگر بعد از چند دقیقه شبیه زرده تخم مرغ پخته شد، طبیعی است و در غیر اینصورت تقلبی است! نیازی نیست یادآوری کنیم این روش هم بدون پایه و اساس علمی است و کاملا غلط می باشد

تشخیص عسل خالص بوسیله عطر و بو

فروشندگان متقلب، با افزودن اسانس و برخی روش های دیگر پس از باز کردن درب عسل عطر و بوی خوبی تولید می کنند .هر عسل با دیگری متفاوت است و برخی عسل های با کیفیت ، بسیار کم عطر می باشند.

 

خواص دارویی عسل طبیعی

یکی از مهم ترین خواص عسل طبیعی در گذشته درمان بسیاری از بیماری ها است. مهمترین ویژگی عسل طبیعی، ضد میکروب بودن آن است.

عسل یک ماده کاملا خوراکی است ، اما میکروب ها در معرض عسل نابود می شوند و اجساد نیز به مرور از بین می رود. زیرا عسل طبیعی حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است.

بهترین راه تشخیص عسل طبیعی

صحیح ترین روش برای تشخیص کیفیت عسل و خلوص آن، آزمایشگاه می باشد. حتی خود زنبوردارها برای اطلاع از کیفیت عسل هایشان آن را به آزمایشگاه میفرستند.

در آزمایشگاه تخصصی عسل، فاکتورهای بسیاری بررسی می شوند مثل میزان ساکارز، رطوبت، هیدروکسی متیل فورفورال، گلوکز، فروکتوز و …

این ها نیز قطعیتی ندارند و میزان استانداردها درمورد برخی عسل ها متفاوت است.برای مثال طبق استاندارد باید ساکارز عسل طبیعی زیر ۵ درصد باشد،اما عسل کنار جزء استثناها است و در بسیاری از موارد حتی اگر ساکارز بالای ۵ نیز داشته باشد طبیعی است.

گول ساکارز پایین را نخورید!

برخی افراد هنگام خرید از ویژگی های عسل طبیعی تنها میزان ساکارز را بررسی می کنند و از دیگر عوامل غافلند.

دقت کنید ساکارز یکی از فاکتورها می باشد که اتفاقا بسیاری از فروشندگان عسل و زنبورداران با افزودی موادی به عسل آن را براحتی تغییر می دهند و در برخی اوقات به حد صفر می رسانند.

ویژگی های عسل طبیعی
ویژگی های عسل طبیعی

نکته مهم:

عسل طبیعی هیچگاه فاسد نمی شود و همیشه می توانید به سلامت آن اطمینان داشته باشید چنانچه عسل هایی که در مقبره فراعنه مصر پیدا کرده اند پس از چندین هزار سال خراب نشده بودند از آن جهت که زنبور عسل به آن یک ماده ضد عفونی کننده ی طبیعی می افزاید که ضرر و زیان مواد ضد عفونی کننده شیمیایی را ندارد.

پروفسور مرتضی اسماعیلی فوق دکترای حشره شناسی و ترویج و آموزش کشاورزی و استاد فقید و ممتاز دانشگاه تهران می گوید:

شکرک زدن عسل بستگی به ترکیبات آن، شرایط انبارداری، بسته بندی و یا ذخیره شدن آن دارد و همیشه علامت نامرغوب بودن آن نیست.

ممکن است بعضی از عسل ها در شان (قاب) هم کریستالیزه شوند.

اصطلاح شکرک زدن، در ذهن مخاطب تقلبی بودن عسل را تداعی می کند،اما این پدیده چیزی جز پدیده تبلور (بلور شدن، کریستالیزاسیون) نیست.

عسل شکرک زده بافت نرم دارد، طوری که روی زبان احساس نمی شود. شکرک با بافت دانه درشت و نشان می دهند که عسل حرارت دیده است.

 

چطور عسل طبیعی بخریم؟

در این زمینه نکات زیر مورد توجه قرار دهید:

۱- عسل را از فروشگاههای معتبر خریداری نمایید. به خصوص فروشگاه هایی که خود زنبوردار بوده و عسل تولیدی خود را ارائه می نمایند و شما از سابقه فعالیت آنها مطلع هستید.

۲- اگر عسل را از دست فروش ها خریداری می نمایید توجه کنید که برچسب آن که باید محتوی نام و نشانی شرکت تولیدی، شماره پروانه بهداشتی، وزن و غیره باشد.

۳- بعد از مدتی آزمون و خطا می توانید ویژگی های عسل طبیعی را کاملا تشخیص دهید. حتی متوجه فرق بین کیفیت عسل های طبیعی شوید . پس بدنبال تجربه باشید.

مساله مهم این که اگر مردم ماهیت عسل را خوب بشناسند و بی جهت هر نوع عسلی را به تقلبی بودن محکوم نکنند و عسل را وارد تغذیه ی روزانه خود کنند، بی تردید عسل به عنوان یک مکمل غذایی بسیار باارزش موجب رفع بسیاری از کمبودی های مواد غذایی افراد میشود.

عسل طبیعی را می توانید با اطمینان از سایت جهان بهنوش گیتی تهیه کنید.

شرکت جهان بهنوش گیتی میراث دار سه نسل از زنبورداران، تولید کنندگان و فروشندگان صادرات عسل طبیعی از ایران، کارخانجات بسته بندی عسل در ایران با دو برند عسل به نیک و عسل شانیک در مرکز ایران است.

مطالب مفید :

کارخونه عسل –کارخانه عسل –کارخانجات بسته بندی عسل در ایران –کارخانه تولید عسل– عسل –تولید کننده عسل –عسل طبیعی – خرید عمده عسل –عسل شانیک –عسل به نیک – فروش عمده عسل– پخش عسل – فروش عسل طبیعی – خرید اینترنتی عسل طبیعی –برندهای عسل طبیعی ایران – شرکت صادرات عسل ایران– صادرات عسل طبیعی از ایران 

 

Related Post

1 دیدگاه

نوشتن دیدگاه