مراحل رشد انواع زنبور عسل

مراحل رشد انواع زنبور عسل در سایت عسل جهان بهنوش گیتی به این موضوع میپردازیم

مراحل رشد انواع زنبور عسل

برای بررسی این موضوع بگذارید ابتدا با انواع زنبور عسل آشنا شویم:

در هر کندوی عسل به طور معمول

یک ملکه, تعداد زیادی زنبور کارگر و تعداد کمی زنبور نر وجود دارد. تعداد کارگرها و نرها در داخل کندو به عوامل مختلفی بستگی داشته و در طول سال تغییر می کند.

در یک کندوی قوی به طور متوسط ۴۰ تا ۶۰ هزار زنبور کارگر, ۲ تا ۳ هزار زنبور نر و یک ملکه وجود دارد. این افراد به صورت اجتماعی با هم زندگی کرده و برحسب سن, فعالیت های کندو بین آنها تقسیم می گردد.

از نظر جنسی, دو نوع زنبور در کندو وجود دارد که شامل نرها و ماده ها می باشد.

نرها از تخم بارور نشده ملکه و گاه از تخم های کارگر تخم گذار به وجود می آیند و n کروموزمی هستند در صورتی که ماده ها از تخم بارور شده یا n2 کروموزمی ملکه بوجود می آیند.

نرها از نظر شکل ظاهری بدن با زنبورهای کارگر و ملکه فرق دارند.

ملکه و کارگر از نظر ژنتیکی به هم شبیه بوده ولی به علت تغذیه متفاوت در دوران لاروی, هم از نظر ظاهری و هم از نظر بعضی دستگاه های داخلی بدن با هم فرق دارند.

بیشتر بدانید:فرق عسل کوهی با عسل کندو

مراحل رشد انواع زنبور عسل:

مدت زمان لازم برای رشد و نمو زنبور عسل از تخم تا حشره کامل که به آن دگردیسی می گویند, برای ملکه ۱۶ روز, برای کارگر ۲۱ روز و زنبور نر ۲۴ روز می باشد.

ملکه که مادر همه زنبورهای کلنی و به عنوان مهم ترین و با ارزش ترین فرد کندو شناخته میشود، از تخم بارور یا لارو ماده جوان کم تر از ۳ روز به وجود می آید.

سلول های ملکه معمولا به صورت عمودی در سطح و حاشیه شان ها ساخته می شود در صورتی که سلول های زنبورهای کارگر و نر به صورت افقی قرار دارند.

شباهت های انواع زنبور در یک کندو

نوزادان ملکه شبیه کارگرها اما سریع تر از آنها رشد کرده و به صورت زنبور کامل در می آیند. ملکه در طول حیات خود فقط از شیر زنبور یعنی ژله رویال, تغذیه می کند.

نوع غذا و زیاد بودن مقدار و کیفیت آن باعث می شود که ملکه به تمام معنا کامل و دستگاه تولید مثل کامل داشته باشد.

کارگرها پس از متولد شدن ملکه, عملا او را نادیده می گیرند اما خیلی زود جلب او می شوند و به تغذیه و تیمار او می پردازند.

بیشتر بدانید:تاریخچه زنبورداری در ایران

مراحل تبدیل تخم به زنبور عسل

لاروها دارای پنج سن لاروی هستند که در آخر هر سن یک جلد عوض می کنند. در هر کدام از این سنین ویژگی های برای لاروها وجود دارد.

وقتی لاروها کامل شدند زنبوران کارگر درب سلول آنها را از ماده متخلخلی که از مواد و موم دیگری که در کندو یافت می شود می پوشانند که بعضی از زنبورداران نام این مرحله را مرحله ی استراحت می‌نامند.

در این مرحله لارو شروع به تنیدن پیله می کند و پس از آن جلد عوض کرده و تبدیل به شفیره می شود.

اینجاست که دوران شفیرگی زنبور عسل شروع می شود.

لازم به ذکر است در دوران شفیرگی، زنبورهای پرستار دیگر نمی توانند به زنبور درون سلول غذا برسانند و شفیره زنبور عسل باید از محتویات درون سلول تغذیه کند.

در آخر وقتی که شفیره به طور کامل شکل گرفت، جلد لاروی را رها می کند ولی از نظر شکل ظاهری تغییر عمده ای در آن پیش نمی آید.

از نظر داخلی بافت های مرحله لاروی حل می شود و بافت ها و اندام های مربوط به حشره کامل بوجود می آید.

وقتی رشد تکمیل شد، پوسته شفیره شکاف می خورد و زنبور کامل ابتدا از ناحیه سر خارج می شود که با آرواره های خود درب سلول را می برد و از آن خارج می شود.

مراقبت از زنبور ها

از زمان تخمریزی تا تبدیل شدن یک زنبور به زنبور کامل، تقریبا ۲۰ روز طول می کشد.

در این ۲۰ روز زنبورها تمام تلاش خود را می کنند تا زنبوری سالم و مناسب برای فعالیت های مختلف ایجاد شود و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذاری نمی کنند.

زنبورها تا زمانی که به زنبور کامل تبدیل شوند، نیاز به مراقب دارند.

پس از اینکه به زنبوری با ویژگی های کامل تبدیل شدند و قدرت پرواز پیدا کردند، تقریبا می توانند خودشان مراقب خودشان باشند. با این حال رسیدگی به زنبورها در هر سنی، وظیفه زنبوردار است تا سرمایه های خود که همان زنبورهای مختلف هستند را حفظ کند.

بهتر است بدانید:ویژگی های عسل طبیعی

انتخاب زنبور ملکه

شاید برایتان سوال باشد که زنبور ملکه چگونه انتخاب می‌شود.زنبور ملکه یکی از زنبورهای ماده است که به دلایلی به از همه نظر با زنبوران کارگر متفاوت شده و به مقام ملکه می رسد.

تبدیل زنبورعسل ماده به فرم های مختلف یعنی کارگر و ملکه، برای سال ها فکر بیولوژیست ها را به خود مشغول داشته بود. در زنبور عسل ماده فقط ۲ شکل وجود دارد، ملکه و کارگر.

در عین اینکه وظایف یک زنبور کارگر برحسب سن و احتیاج کلنی فرق می کند. این شکل خاص به تنهایی قادر است احتیاجات حیاتی کلنی از جمله تغذیه، تنظیم درجه حرارت، تامین مواد غذایی و دفاع را برعهده بگیرد.

بوجود آمدن شکل های مختلف بستگی به تغذیه دارد. تمام لاروها متولد شده در طول ۲.۵ روز اول زندگی خود به مقدار مساوی از شاه انگبین تغدیه می کنند.

آنهایی که قرار است ملکه شوند ۲.۵ روز دیگر به تغذیه از شاه انگبین ادامه می دهند و حال آنکه افرادی که باید به کارگر مبدل شوند از گرده و عسل می خورند که ارزش غذایی کمتری دارد.

نتایج آزمایشات این واقعیت را نشان می دهد که بیشتر لاروهایی که بعد از سه روزگی از تغذیه کافی برخوردار نمی شوند، قبل از شفیرگی می میرند و آنها که زنده می مانند حالتی بین کارگر و ملکه دارند و بعضی شبیه ملکه و بعضی شکل کارگر دارند.

بهتر است بدانید:تولید کننده عسل

وضعیت و شرایط ملکه

همچنین معلوم شده است که وضعیت ملکه بستگی به این دارد که لارو تا چند مرحله سنی از شاه انگبین تغذیه می کند.

یک ملکه عادی موقعی بوجود می آید که غذای ملکه قبل از روز سوم به فراوانی در اختیار او قرار گیرد.

در صورتی که لارو مسن تر باشد، ملکه از نظر عضوی ناقص خواهد بود.با انتخاب سن به خصوص لاروی برای تغذیه با شاه انگبین، حالات واسطه ای از ملکه ایجاد می شود.

انواع و مقدار غذایی که به لارو ملکه داده می شود در کیفیت ملکه تاثیر گذار خواهد بود.

ملکه استعداد آن را دارد که تا ۲۰۰ رشته تخمک تولید کند.در شرایط مساعد تا ۱۸۰ رشته از این اواریول ها فعال هستند.

در مواردی که ملکه در شرایط غیرایده آل مثلا در کندوی کم جمعیت تولید می شود، حدود ۱۲۰ رشته از اواریول ها فعال می گردند.

یک چنین ملکه هایی به وسیله زنبوران کارگر در اولین فرصت تعویض می شوند.

بهتر است بدانید:تشخیص ژل رویال اصل از تقلبی

Related Post

10 Comments

نوشتن دیدگاه