در مواجه با سوال عسل مدفوع زنبور عسله؟ یکی از باورهای غلط درباره زنبورها این است عسل مدفوع زنبور عسله یا فضولات زنبورعسل است. و معمولا در هنگام خرید عسل به شوخی سعی دارند این مورد رو متذکر بشن و اطلاعات بیشتری کسب کنند و از اون جایی که در برخی جوامع شوخی رایجی شده است این تصور در برخی افراد شکل گرفته که نکنه عسل مدفوع زنبورعسل باشه و همین شروع داستانی است که باعث میشه زنبوردار توضیحات مفصلی بده که عسل مدفوع زنبورعسل نیست و این یک باور غلط است که متاسفانه در بین عموم مردم رایج شده است. در ادامه این مقاله سایت جهان بهنوش گیتی همراه ما باشید

عسل مدفوع زنبور عسله؟

مدفوع زنبور عسل چه شکلی است؟

شیر، ادرار گاو یا گوسفند است! قطعا هیچ موجودی حاضر نیست که مدفوع خود را با این همه زحمت ذخیره سازی کند. مدفوع زنبورعسل ماده‌ای است آجری رنگ تا قهوه‌ای که عموماً خارج از کندو دفع می‌شود و به‌هیچ‌وجه قابل استفاده نیست.

زنبور هم دارای یک سیستم گوارش است که از عسل و گرده گل برای زنده ماندن تغدیه می‌کند و مانند هر موجود دیگری که داری سیستم گوارش است مدفوع هم دارد. اما این مدفوع کاملا با عسل متفاوت است. ضمن اینکه زنبور عسل به هیچ وجه مدفوع خود را داخل کندو نمی‌ریزد چرا که می‌توان گفت زنبور عسل یکی از پاکیزه ترین موجوادت جهان است که نسبت به هر گونه آلودگی حتی ذرات گرد و غبار نیز حساس است.

اولین نکته‌ای که باید بدانیم این است که عسل طبیعی نه مدفوع زنبور عسل است و نه بذاق دهان زنبور. بلکه غذایی است که زنبور آن را در فصل‌های گرم سال، از شهد گل‌ها و گیاهان حاصل می‌کند تا در فصل‌های سرد سال از آن تغذیه کند.

پس عسل چگونه درست می شود؟

بر خلاف مشهور عسل مدفوع زنبور نیست ، بلکه زنبور شهد را بوسیله خرطوم و دهان از روی گل ها جمع و به کیسه ی عسلی که در داخل شکمش قرار دارد انتقال داده و پس از آنکه کیسه مزبور پر شد به کندو برگشته ، از راه دهان و خرطوم آنرا در داخل سلول های شش ضلعی سانها خالی کرده و انبار می کند . بعد از آن زنبور هایی که قادر به بیرون رفتن نیستند و یا شب که همه زنبور ها در داخل کندو هستند . دوباره با خرطوم خود شهد را به داخل شکم مکیده و با جذب آب و شکستن قند های چند کربین به وسیله آنزیم های ترشحی از معده خود آنر را به عسلی تیره تبدیل می کنند و دوباره در همان سلول ذخیره می کنند .

زنبورهای کارگر که مسئول جمع آوری شهد گلها هستند و البته مسئولیت گردافشانی گلها را نیز بر عهده دارند بصورت کلی دارای دو معده هستند ،

فرض کنید مثل چینه دان ( سنگدان ) مرغ که قبل از روده و معده آن قرار دارد .

وقتی زنبور عسل ، شهد گلها را می مکد آنرا به درون معده اول خودش هدایت می کند .

این شهد گل دارای بیش از ۸۰ درصد آب است و اگر دقت کرده باشید آب هم فاسد می شود و گند می کند

اما عسل هیچوقت فاسد نمی شود ! به معده اول کیسه عسلی هم گفته می شود .

بهتر است بدانید:عسل چیست؟

عسل مدفوع زنبور عسله؟

پروسه تهیه عسل توسط زنبور

بنابراین پروسه بعدی در معده اول جانور این است که از مقدار آبی که در شهد گل وجود دارد بکاهد

و به این شکل است که طی یک فرآیند چند ساعته ، شهد گل بیشتر آب خودش را از دست می دهد

تا حدی که بین ۱۸ تا ۲۰ درصد از شهد موجود دارای آب خواهد بود .

اما پروسه بعدی انجام یک عملیات شیمیایی است که بر روی شهد گل انجام می شود

به شکلی که عسل نتیجه آن خواهد شد . در واقع درون کیسه عسلی حشره ،شهد گل تبدیل به ماده ای شفاف ، خوشرنگ و خوش طعم می شود .

بیشتر بدانید:عسل سدر اصلی

عسل مدفوع زنبور عسله؟

این فرایند لازم است؟

شاید از خود بپرسید که زنبور چرا این همه فرآیند را بر روی شهد انجام می‌دهد و همان شهد را مصرف نمی‌کند. علت آن این است که زنبور به دنبال یک منبع مقوی و در عین‌ حال کم حجم است. به همین دلیل است که رطوبت عسل را کاهش می‌دهد تا کم حجم شود. همچنین آنزیم دیاستاز را وارد شهد می‌کند تا ساکارز موجود در عسل را به قند‌های ساده تری مثل فرکتوز و گلوکز تبدیل کند چرا که حلالیت این دو قند در آب به مراتب از ساکارز بیشتر است و در نتیجه محصول نهایی سرشار از کربوهیدرات است.

ضمن این که زنبور عسل با وارد کردن مواد ضد باکتریایی و کاهش رطوب عسل کاری می‌کند که عسل برای طولانی مدت فاسد نشود. و به همین دلیل است که برخی می‌گویند عسل تاریخ انقضا ندارد و فاسد نمی‌شود چرا که عامل اصلی رشد باکتری‌ها که باعث تخمیر عسل می‌شود رطوبت است و زنبورها با پایین نگه داشتن رطوبت عسل از این کار جلوگیری می‌کنند

بهتر است بدانید:خرید اینترنتی عسل طبیعی

عسل مدفوع زنبور عسله؟

عسل مدفوع زنبور عسله؟

طبیعتا زنبور می تواند مقداری از شهد جمع آوری شده را برای تغذیه خودش استفاده کند و به معده دوم هدایت کند

توجه کنید که مدفوع زنبور به هیچ عنوان در داخل کندو ریخته نمی شود و در بیرون کندو ریخته می شود بنابراین هیچ چیز درون کندو دارای مدفوع حشره نخواهد بود ،

مدفوع حشره برخلاف عسل که شفاف است ، بسیار کد و قهوه ای رنگ در بیرون کندو معمولا قابل مشاهده هست و هیچ خاصیتی هم ندارد.

بهتر است بدانید:فرق عسل کوهی با عسل کندو

Related Post

7 Comments

نوشتن دیدگاه