مضرات گرده گل

مضرات گرده گل را در سایت جهان بهنوش گیتی بررسی و معرفی می کنیم.

گرده گل چیست؟

گرده گل ، توسط زنبور تولید می‌شود و مانند عسل، خواص بسیاری دارد. غذای زنبورهای عسل جوان است. این ماده،محصول گرده‌ گل، موم، شهد، آنزیم، عسل و ترشحات زنبور است و حاوی مواد مغذی بسیار زیادی از جمله انواعآمینواسید‌ها، ویتامین‌ها، اسید فولیک‌، پروتئین‌ها و حدود ۲۵۰ ماده موثر دیگر است.

گرده گل طبیعی ، محصولی کاملا طبیعی است زیرا در تولید آن به هیچ وجه از مواد غیر طبیعی استفاده نمی شود.

ترکیبات گرده گل

بسته به عوامل مختلف همچون منشأ گیاهی، نژاد زنبور جمع‌آوری کننده و موقعیت جغرافیایی،ترکیبات گرده های گل ، با هم تفاوت دارند.

پروتئین خام، عصاره اتری، قندهای احیا کننده، قندهای غیراحیا کننده، نشاسته، خاکستر، آب و برخی موادی که تا کنونمشخص نشده، نیز در گرده گل وجود دارند.

روش های خاص مانند رنگ‌نگاری گازی (GC)، رنگ‌نگاری مایع (LC)، طیف‌سنجی جرمی رنگ‌نگاریگازی (GC-MS)، رنگ‌نگاری مایع به همراه طیف‌سنجی جرمی (LC-MS) و طیف‌سنجی جرمی باوضوح بالا، جهت بررسی ترکیبات آن استفاده می شود.

ترکیبات شیمیایی موجود در ذرات گرده عبارتند از:

پروتئین ۹ تا ۳۷ درصدمواد معدنی (براساس وزن خشک) ۳ تا ۷ درصدرطوبت (دانه گرده تازه) ۹ تا ۳۶ درصد

نحوه تولید گرده گل

Polen یا همان سلول نر گیاه، در تکثیر و تولیدمثل گیاهان نقش بسزایی دارد.

زنبور، تمامی‌ گرده‌هایی که در حین نوشیدن شهد گل‌ها ،به بدنش می‌چسبند را با حرکات دست و پا جمع‌ می‌کندو با کمیشهد، بزاق و آنزیم‌های بدنش توپک‌های کوچکی به ابعاد ۱۰ الی ۲۰ میلی‌گرم می سازد.

این محصول ،بسته به گرده گل‌های مختلف رنگ های متنوعی دارد و توسط زنبوردار از کندو جمع آوری می شود و بافرآوری محدودی بسته بندی می‌شود .

جمع آوری گرده گل توسط زنبور عسل
جمع آوری گرده گل توسط زنبور عسل

طریقه مصرف گرده گل

این ماده غذایی؛ اگر همراه غذا و به ویژه، با میوه مصرف شود، به سرعت و به راحتی می تواند رودهرا پاکسازی کند.

یک قاشق پُر هنگام صبحانه، ترجیحا با یک تکه میوه میل شود. الیاف میوه فعالیت گرده تازه را تقویتمی‌کنند.

خوردن گرده گل همراه با عسل طبیعی ،بهترین روش مصرف آن می‌باشد.

مضرات گرده گل

این ماده ،غذای اصلی زنبورها و لاروهای موجود در کندو است که بیش از ۲۵۰ ماده مغذی دارد.

اما برخی افراد باید مراقب عوارض و مضرات گرده گل باشند.ممکن است چگونگی مصرف برای گروه‌های سنی مختلف،تداخلاتی در صحت و سلامت جسمایجاد کند.

توصیه می شود عوارض مصرف گرده گل را همچون خواص آن جدی بگیرید.

۱- عدم تطابق طبع گرده با مزاج افراد!

طبع گرده گل که زنبورها از آن تغذیه می‌کنند، گرم است.بنابراین مصرف آن برای افراد سردمزاج بدون مانعی ندارد.

اما بهتر است افراد گرم مزاج ،این ماده غذایی ارزشمند را با مصلح مناسب مصرف کنند.

۲- هشدار برای بیماران تنفسی!

گرده‌های موجود در کندو طبیعی و ارگانیک هستند با این وجود، این ماده با آنزیم‌های بدن زنبور فرآوری و غنی از ویتامینمی‌شوند و این مساله ممکن است برای اختلالات تنفسی مضر باشد.

گرده گل ممکن است در افرادی که به آسم مبتلا هستند یا کسانی که برای تامین اکسیژن بدنشان از کپسولهای اکسیژناستفاده می کنند ،اختلال تنفسی ایجاد کند.

۳- حساسیت به گرده گل!

گرده یکی از محصولات گیاهی است که ممکن است موجب آلرژی شود .برخی افراد به صورت مادرزادی یا ژنتیکی به گل،گیاه حساسیت دارند. این مسئله با بوییدن، نوشیدن دمنوش‌ گیاهی و در مواردی حضور در باغ و مزارع گل نمود پیدامی‌کند.  

واکنش‌های آلرژیک مانند قرمزی، سوزش، خارش، آبریزش بینی و غیره کم‌ترین عوارض در این افراد است. در مواردپیشرفته‌تر درگیری و اختلال در تنفس هم مشاهده شده است.

برای پیشگیری از این عوارض و استفاده کامل از خواص و ویتامین‌های گرده، توصیه می شود از تست آلرژی کمکبگیرید.

افرادی که به گیاهان آلرژی دارند، بهتر است مصرف گرده گل را با مقادیر بسیار کمآغاز کنند و اگر علائمینظیر خارش،تعریق، تورم صورت، لب، دهان و تنفس نامنظم مشاهده نکردند، میزان مصرف را کم کم افزایش بدهند.

توجه داشته باشید واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شدیدتر است. مواردی‌ مانند سرگیجه، غش، تشنج، حالت تهوع،استفراغ و ضربان نامنظم قلب موارد هشدار برای مصرف هستند.

۴- عوارض گرده گل در دوران بارداری و شیردهی!

همواره توصیه می شود خانم ها در دوران بارداری یا شیردهی، برای مصرف مواد جدید مانند گرده گل با پزشکمتخصص، مشاوره کنند.

به طور کلی مصرف برخی گیاهان قاعده‌آور است و باعث سقط جنین می‌شود. همچنین بررسی طبع و مزاج خانم باردار وتطبیق آن با طبع خوراکی‌ها، کار هوشمندانه ای است.

در برخی موارد احتمال دارد، گرده برای زنان باردار ناامن باشد، خانم ها بعد از بارداری و اتمام دوره شیردهی می توانندخوردن گرده گل را از سر بگیرند.

اگر مزاج مادر باردار و طبع گرم گرده با هم تطبیق نداشته باشند، می توان آن را با خوراکی‌های مفیدتری مصرف کرد کهتاثیراتش را بیشتر هم بکند.

۵- مضرات گرده گل برای کودکان

کودکان نیز می توانند از گرده گل میل کنند ،با این حال باید تحت نظر پزشک باشند؛ زیرا برخی از کودکان به آن آلرژیدارند واکنش به گرده ،عوارض جانبی آنها را افزایش می دهد

مضرات گرده گل
مضرات گرده گل

۶- تداخلات دارویی!

برای در امان ماندن از مضرات گرده گل ‌‌، باید میزان و نحوه مصرف آن را بیشتر بشناسید! مصرف ۲ الی ۳ قاشقغذاخوری از پودر گرده به صورت روزانه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بعضی از گیاهان دارویی و محصولاتی که از دل طبیعت به‌دست می آیند، ممکن است تاثیر داروها را کاهش بدهند.

به علاوه ،برخی داروها با مکانیزم گرده گل هماهنگی ندارند و بدن را دچار اختلال می‌کنند. برای پیشگیری از تداخلدارویی، بهتر است از ابتدا مقدار کمیاز گرده گل را مصرف کنید.

صبح‌ها قبل از مصرف صبحانه یا دو ساعت پیش از وعده اصلی غذایی، بهترین زمان مصرف است. اگه تحولی در بدنمشاهده کردید، پزشک را در جریان قرار بدهید.

خرید اینترنتی عسل طبیعی، فروش عسل طبیعی، پرفروش ترین برندهای عسل طبیعی ایران، فروش عمده عسل و پخش عسل در سایت جهان بهنوش گیتی با بالاترین کیفیت در سریع ترین زمان.

۷- آسیب گرده برای افراد مبتلا به رینیت آلرژیک

این مورد ،یکی از مهمترین مواردی است که باید از آن جلوگیری کرده و از خوردن گرده اجتناب کنید؛ زیرا باعث افزایشحساسیت بینی شده و منجر به عفونت و تورم در پوشش بینی، غشا و پوشش چشم می شود.

بنابراین کسانی که از این آلرژی رنج می برند باید از مصرف گرده گل کاملا اجتناب کنند.

مضرات گرده گل را در سایت جهان بهنوش گیتی مطالعه کردید.

شرکت جهان بهنوش گیتی میراث دار سه نسل از زنبورداران، تولید کنندگان و فروشندگان صادرات عسل طبیعی از ایران، کارخانجات بسته بندی عسل در ایران با دو برند عسل به نیک و عسل شانیک در مرکز ایران است.

Related Post

3 Comments

نوشتن دیدگاه