عسل خام و تفاوت آن با عسل های تجاری

عسل خام و تفاوت آن با عسل های تجاری در سایت جهان بهنوش گیتی به آن می‌پردازیم

عسل خام و تفاوت آن با عسل های تجاری

شاید تا به حال واژه های عسل خام و تفاوت آن با عسل های تجاری به گوشتان خورده باشد اما تفاوت آن ها را ندانید.
لذا در ادامه مطلب به تعریف دقیق این دو واژه می‌پردازیم و تفاوت عسل خام با عسل های تجاری را ذکر می نماییم:

عسل خام چیست؟

منظور از عسل خام عسلی است که فرآوری نشده باشد. یعنی عسل را درست به همان شکلی که از کندو برداشت می‌کنند به مشتری برسانند. رنگ این نوع عسل کمی مات است و همراه با ناخالصی‌هایی چون گرده ، موم و حتی گاهی بقایای بدن زنبور عسل است.

برداشت عسل به صورت خام از کندو به این شکل است که عسل را همراه با موم از کندو خارج کرده، درپوش‌های روی حفره‌های پر از عسل را به وسیله‌ی یک چاقو برداشته و سپس آن را درون دستگاهی مشابه دستگاه زیر که به آن اکستراکتور می‌گویند قرار می‌دهند. با این روش عسل به وسیله‌ی نیروی گریز از مرکز از حفره‌ها خارج و در پایین دستگاه جمع می‌شود.

سپس عسل به دست آمده را از یک صافی عبور می‌دهند تا ذرات درشت آن و بقایای احتمالی بدن زنبور از آن جدا شود، و بعد آن را در شیشه می‌ریزند. به این نوع عسل که هیچگونه فرآوری در برداشت آن انجام نشده است و حرارت بالایی ندیده‌ است، خام یا حرارت ندیده می‌گویند.

از مهم ترین دلایلی که سبب شکرک زدن عسل می‌شود هم همین خام بودن آن است. چرا که ذرات ریز معلق در عسل درست مانند یک هسته عمل می‌کنند و باعث متبلور شدن عسل و یا همان شکرک زدن آن می‌شود.

بیشتر بدانید:فرق عسل با شکر

 عسل خام

عسل خام حاوی چه چیز هایی است؟

عسل خام حاوی گرده گل است وفیلتر کردن و پاستوریزه کردن عسل باعث از بین رفتن گرده گل موجود در عسل طبیعی می‌شود. مطالعه‌ای که درباره فواید گرده گل انجام شده است نشان می‌دهد که گرده گل حاوی خواص و مواد زیر است.

  • خاصیت آنتی اکسیدانی دارد
  • خاصیت ضد التهابی دارد
  • خاصیت ضد باکتریای و ضد قارچی دارد
  • خاصیت تسکین دهندگی دارد
  • گرده گل همچنین حاوی آمینو اسید‌ها، ویتامین A و C و مقادیر بسیار کمی کلسیم، منیزیم و سدیم است.

بیشتر بدانید:عسل رس

ویژگی های عسل خام

عسل خام نباید ویژگی های زیر را دارا باشد:

۱. گرم شده باشد: زیرا حتی فقط استفاده از یک چاقوی گرمکن دار الکتریکی برای بریدن لایه مومی پوشش دهنده شان عسل، می تواند بر عسل تاثیر بگذارد.

۲. فیلتر شده باشد: به جای آن می توان عسل را به سادگی با استفاده از یک توری فولادی ضد زنگ عریض از موم جدا کرد.

۳. کرم مانند شده باشد.

۴. پرتوتابی شده باشد: عسل خام را به آرامی (به وسیله نیرو جاذبه) یا، در غیر این صورت، به شیوه مکانیکی از شان جدا می کنند، سپس در حدود یک هفته به حال خود می گذارند تا بتوان ذرات روآمده و حباب ها را از سطح آن جمع کرد.

عسل خام در مقایسه با عسل حرارت دیده، سطوح بالاتری از آنزیم ها و ترکیبات عطر و طعم دهنده دارد و در آن هیچ نوع خطر دگرگونی ترکیبات دیگر به وسیله حرارت وجود ندارد.

بهتر است بدانید:رنگ عسل

خواص عسل خام

  • عسل خام خواص ضد ویروس و ضد قارچ دارد.
  • به جلوگیری از حساسیت کمک می کند.
  • حاوی آنتی اکسیدان های قوی می باشد.
  • به تنظیم فشار و قند خون کمک می کند.
  • به درمان مشکلات پوستی کمک می نماید.
  • به سیستم ایمنی کمک می کند.

عسل تجاری چیست؟

عسل تجاری همان عسل خام است که دستخوش یکسری از تغییرات شده است. هنگامی که عسل خام از کندو زنبور عسل استخراج می شود. آن را برای انجام تغییرات آماده می کنند. عسل خام به دلیل اینکه هیچ حرارتی ندیده است بسیار مستعد شکرک زدن می باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از شکرک زدن آن را حرارت می دهند.

این عامل موجب تغییر در ساختار اولیه عسل خام می شود و آن را به عسل تجاری تبدیل می کند. دلیل اینکه بر روی این نوع از عسل نام تجاری را گذاشته اند این است که تمام این تغییرات برای این است که عسل شکل زیبا تر و مشتری پسندی به خود بگیرد. این نوع عسل بیشترین سهم عسل های موجود در بازار را شامل می شود.

بهتر است بدانید:فرق عسل کوهی با عسل کندو

تفاوت های عسل خام و عسل تجاری:

تفاوت های ظاهری:

یکی از تفاوت های مشهود میان عسل خام و عسل تجاری ، حالت اولیه و ظاهری آن می باشد. همانطور که گفته شد عسل خام کمی کدر و مات می باشد. در صورتی که این حالت در عسل تجاری وجود ندارد و غالبا عسل های تجاری شفاف می باشند.

تفاوت در بو:

یکی دیگر از تفاوت های ظاهری میان عسل خام و عسل تجاری ، تفاوت بو در آن هاست! عسل خام بوی عسل و گیاه و گرده می دهد در صورتی که عسل تجاری به دلیل دارا بودن مقادیری از قند مصنوعی ، بویی مشابه بوی آبنبات می دهد.

تفاوت در شکرک زدن:

همانطور که گفته شد، عسل خام وطبیعی مستعد شکرک زدن می باشد و این امر در عسل خام کاملا طبیعی است.در صورتی که عسل تجاری برای جلوگیری از شکرک زدن دستخوش تغییر می شود.

به همین دلیل عسل تجاری شکرک نمی زند!

تفاوت در خواص آن ها:

عسل تجاری به دلیل اینکه در دمای بسیار بالا حرارت می بیند مقدار زیادی از خواص و ترکیبات اولیه خود را از دست می دهد. به علاوه برخی از افراد برای تولید عسل تجاری مقادیری از قند مصنوعی به آن اضافه می کنند. تمام این عوامل دست به دست هم می دهند تا عسل تجاری کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. و به جای آن زیبایی و جذابیت ظاهری بیشتری نسبت به عسل خام کسب کند.

نکته مهم

خام بودن عسل با طبیعی بودن آن کاملا متفاوت است. همانطور که گفتیم خام بودن عسل به مرحله برداشت از کندو باز می‌گردد و اینکه برروی آن فرآوری‌ای از جنس حرارت دادن صورت نگیرید. در حالی که طبیعی بودن عسل به مرحله تولید عسل باز می‌گردد و اینکه زنبوردار به زنبور شکر یا سایر قند‌های مصنوعی داده است یا خیر.

پس عسل خام ممکن است طبیعی باشد یا نباشد. عسل تجاری نیز ممکن است طبیعی باشد یا نباشد.

بهتر است بدانید:شکرک زدن عسل خوب یا بد

Related Post

15 Comments

نوشتن دیدگاه