تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی سایت جهان بهنوش گیتی به نقد و بررسی آن می پردازد.

هنگام  خرید عسل احتمالا با برچسب هایی مواجه شده اید که روی آنها کلماتی مانند خام، عسل ارگانیک ، بدون فیلتر نوشته شده است . ممکن است بپرسید که تفاوت  آنها دقیقا چیست؟ چه ویژگی هایی دارد و استفاده از کدام عسل بهتر است.

عسل طبیعی:

عسل یک ماده طبیعی است ، که زنبورها  آن را تولید می کنند. زنبورداران محصولات را جمع آوری  کرده و برای مصرف مشتری بسته بندی می کنند. عسل تا زمان جمع آوری و قرار گیری آن در یک ظرف قابل خریداری، کاملاً طبیعی است.  شرکت  ها یا زنبوردارها با انجام یک سری کارها پس از جمع آوری عسل ، می توانند آن را از طبیعی به غیر طبیعی تغییر دهد.

عسل طبیعی که تحت حداقل فرآوری قرار گرفته احتمالاً ارگانیک محسوب می شود، اما همچنین ممکن است فرآوری عسل به گونه ای انجام شود که نتواند تمبر USDA که مخصوص عسل ارگانیک است را کسب کند.

بهتر است بدانید:فروش عسل طبیعی

 

تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی
تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی

عسل ارگانیک

در اکثر موارد، عسل وقتی از محل طبیعی آن یعنی کندوی زنبور عسل بدست  می آید، ارگانیک است. براساس استانداردها، برای اینکه یک ماده غذایی به عنوان ارگانیک شناخته شود باید در خاک سالم رشد کند، هیچ گونه اصلاح و تغییری نداشته باشد و باید جدا از محصولات معمولی یا محصولاتی که ارگانیک نیستند باشد. هیچ گونه سموم دفع آفات غیر طبیعی، ژنهای زیستی یا محصولات مصنوعی  دیگر را نمی توان در تهیه یا ذخیره سازی عسل بهره برداری کرد.

 

هنگامی که عسل از  طریق شیوه های ایمن و طبیعی در کندوی طبیعی زنبور عسل جمع آوری می شود، هنوز در حالت ارگانیک است. عسل ممکن است حاوی باکتری هایی باشد که می تواند باعث عفونت کشنده ای به نام بوتولیسم شود. برای جلوگیری از این امر، امکان اینکه عسل  تحت فرآیند پاستوریزه قرار بگیرد یا در دمای گرم به اندازه کافی گرم شود  وجو دارد تا موجب ازبین رفتن باکتری های مضر شود. اگر این فرآیند، مطابق با استانداردهای USDA انجام شود، در وضعیت ارگانیک محصول تاثیری نخواهد داشت. افرادی که به دنبال طبیعی ترین و ارگانیک ترین شکل عسل هستند،  مایلند عسل خام خریداری کنند.

بیشتر بدانید:تشخیص عسل طبیعی با سرکه

عسل اُرگانیک چه تفاوتی با عسل طبیعی دارد؟

از گذشته تاکنون از عسل طبیعی در درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رود . یکی از مهم ترین خاصیت عسل طبیعی، ضدمیکروب بودن آن است. درحالی که عسل یک ماده کاملا خوراکی می باشد و قاعدتا می تواند محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد، ولی میکروب ها در معرض عسل طبیعی از بین می روند و باعث می شود که اجساد آن ها به مرور نابود شوند . زیرا عسل طبیعی دارای آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است.

هر کار اضافه ای که کمپانی یا زنبوردار بعد از جمع آوری با عسل انجام  می دهد می تواند آن را از حالت طبیعی به غیر طبیعی تبدیل کند. عسل طبیعی که حداقل فرآوری روی آن انجام می شود میتواند ارگانیک محسوب شود، اما مهر گواهی ارگانیک را کسب نمی کند.

 

تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی
تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی

فیلتر کردن عسل

به پردازش عسل برای حذف ذرات بسیار کوچک حتی به اندازه گرده  را فیلتر کردن عسل می گویند. فیلتر کردن عسل با صاف کردن عسل متفاوت است. به طور معمول برای از بین بردن قسمت های زنبور عسل و سایر بقایای بزرگ قبل از خوردن و در عین حال حفظ گرده و سایر ویژگی های مفید عسل انجام می گردد. با انجام عمل تصفیه، عسل گرم می شود تا مایع تر شود تا فرآیند تصفیه آسان تر شود. به این ترتیب عسل دیگر خام نیست. بنابراین، عسل بدون فیلتر لزوما خام نیست مگر اینکه برچسب آن زده شود. اما مستقیم از کندو به حالت خود نزدیک می گردد تا عسلی که فیلتر شده است. انتخاب عسل بدون فیلتر خام، خواص بیشتری را حفظ می کند.

طعم متفاوت

بعضی مصرف‌کنندگان عسل ارگانیک برمعتقدند که این عسل دارای طعم بسیار بهتری از حالت عسل معمولی دارد و به همین دلیل حاضرند هزینه بیشتریبرای قیمت عسل ارگانیک پرداخت کنند. هرچند به شخصه تفاوت چندانی را در طعم عسل های ارگانیک و طبیعی احساس نمی کنم.

بیشتر بدانید:بهترین عسل

 

تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی
تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی

خرید کدام عسل بهتر است ؟عسل طبیعی یا عسل ارگانیک!!!

هیچ تفاوت قابل توجهی در عسل خام یا ارگانیک از لحاظ کیفیت و مواد مغذی تشکیل دهنده آن‌ها وجود ندارد. با این حال به نظر می رسد که خرید عسل خام یا ارگانیک می تواند گزینه بهتری نسبت به خرید عسل فرآوری شده و تا حدود زیادی پاستوریزه می‌باشد.

در نتیجه وجود تفاوت‌های جزئی ما بین عسل طبیعی و ارگانیک موجب می شود که هر دوی آن‌ها در یک سبد غذایی‌ قرار گیرند و تفاوت چشمگیری بین آن‌ها وجود ندارد.

 

دریافت گواهینامه ارگانیک در ایران

  •  برای دریافت نشان ارگانیک باید بازرسی های لازم توسط شرکت های بازرسی انجام شود. این شرکت ها زیر نظر مجموعه استاندارد ایران هستند ..
  • در صورتیکه استاندارهای لازم مورد تایید باشد گواهی سالیانه صادر می شود. .
  •  علاوه بر شرایط تولید برای تولید عسل ارگانیک، شرایط نگهداری ،انبار داری و بسته بندی  نیز جز استانداردهای ارگانیک ایران محسوب می شود..
  • پس از دریافت گواهی ها و استانداردهای لازم عضو انجمن ارگانیک ایران  می شود و نظارت های لازم از سوی این انجمن به طور مداوم انجام می شود..

برای سفارش محصول با مدیر فروش در تماس باشید.

بهتر است بدانید:شرکت صادرات عسل ایران

Related Post

3 Comments

نوشتن دیدگاه