خواص فیزیکی عسل طبیعی

خواص فیزیکی عسل طبیعی در سایت جهان بهنوش گیتی ارائه می شود.

عسل طبیعی

عسلی که از شهد گلها و بدون دخالت انسان تهیه می شود عسل طبیعی است. برای تشخیص خلوص عسل نسبت قندهای فروکتوز و گلوکز اهمیت دارد. اگر نسبت فروکتوز به گلوکز از یک بیشتر باشد نشانه آن است که زنبور از شهد طبیعی گل ها تغذیه کرده و شکر مصنوعی تغذیه نکرده است.

 

خواص فیزیکی عسل طبیعی

خواص فیزیکی عسل طبیعی عبارتند از:

غلظت

غلظت عسل به مقدار قند و آب موجود در آن بستگی دارد و هر چه عسل غلیظ تر باشد وزن آن بالاتر می شود. هر چه عسل در دمای بالاتر قرار بگیرد غلطت آن بیشتر می شود.

برخی افراد متقلب به غذای زنبورها شکر اضافه می کنند تا حجم عسل تولیدی بیشتر شود در صورتی که با این کار میزان ساکاروز عسل افزایش پیدا می کند. اگر ساکاروز عسل زیر ۳ درصد باشد عسل مرغوب و خوبی است و خواص درمانی فراوانی دارد. برای اندازه گیری میزان ساکاروز موجود در عسل از دستگاه های پیشرفته ای در آزمایشگاه ها استفاده می کنند.

چسبندگی

از دیگر خواص فیزیکی عسل طبیعی چسبندگی آن می باشد. هر چه میزان آب و دمای عسل بیشر باشد مقاومت آن در برابر جاری شدن کمتر می شود و چسبندگی آن کاهش پیدا می کند.

با کم بودن چسبندگی زمان مخلوط کردن، صاف کردن، استخراج، پاستوریزه کردن و بسته بندی نیز کمتر می شود. پس می توان با تنظیم حرارت مناسب آن را روان کرد تا فرآوری و بسته بندی مناسبی صورت گیرد. در نتیجه با اضافه کردن درصد آب و دمای مناسب بر کاهش چسبندگی تأثیر یکسانی دارد.

توانایی جذب گرمایی عسل

ترکیب عسل و میزان آب موجود در آن و وضعیت بلوری شدن عسل میزان گرما و توانایی جذب گرمای عسل را مشخص می کند.

 

خواص فیزیکی عسل طبیعی

رنگ عسل

رنگ عسل ها متفاوت است و به شهد گلهایی که زنبور از آن تغذیه می کند بستگی دارد. همچنین منطقه ای که عسل در آن تولید می شود و زمان و شرایط نگهداری نیز بر رنگ عسل تأثیر می گذارد. در اکثر موارد برای موارد صنعتی از عسل های تیره استفاده می شود و عسل های روشن برای مصارف خانگی و تغذیه روزانه کاربرد دارد.

شکرک زدن یا متبلور شدن عسل

برخی افراد تبلور یا کریستاله شدن عسل را دلیلی بر تقلبی بودن آن می دانند و برخی دیگر دلیل طبیعی بودن آن.

در صورتی که تبلور عسل به دلایلی مانند میزان آب عسل، قرار گرفتن در دمای انبارها، اشباع شدن در آب و هوای معتدل و… بستگی دارد.

رطوبت عسل

رطوبت یکی از خصوصیات مهم عسل است که کیفیت نگهداری، تبلور و غلظت عسل را تحت تأثیر قرار می دهد. در فرآیند تولید عسل وضعیت آب و هوا و رطوبت اصلی شهد در رطوبت عسل تأثیر مؤثری دارد و ممکن است پس از برداشت از کندو میزان رطوبت تغییر کند.

 

سوالات متداول:

آیا عسل ها در رنگ های متفاوتی هستند؟

بله. شهد گلها رنگ های متفاوتی دارد و همین باعث تغییر رنگ عسل ها می شود.

آیا عسل های با کیفیت غلظت بیشتری دارند؟

خیر. عسل ها بسته به منطقه ای که در آن تولید می شوند غلظت های متفاوتی دارند.

راههای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی چیست؟

راه دقیق آنالیز عسل در آزمایشگاه ها می باشد که برای مصرف کنندگان پر هزینه است. در نتیجه باید از فروشندگان و برندهای معتبرخرید انجام شود.

Related Post

9 Comments

نوشتن دیدگاه