آیا عسل برای غلظت خون مفید است؟

آیا عسل برای غلظت خون مفید است؟ در سایت جهان بهنوش گیتی به توضیح کامل این موضوع می‌پردازیم

عسل چیست؟

عسل مایعی شیرین و گرانقیمت است که توسط زنبورعسل و برخی حشرات دیگر تولید می‌شود زنبورها، انگبین را از ترشحات شکری گیاهان و گل‌ها (شهد گلها) یا ترشحات برخی حشرات دیگر (مانند عسلک) از راه بالا آوری، فعالیت آنزیمی و تبخیر آب تولید می‌کنند.

زنبورها عسل را در کندو ذخیره می‌کنند عسلی که توسط زنبورهای عسل تولید می‌شود به دلیل تولید جهانی و تجاری سازی آن، بیشترین شهرت را دارد.

انگوین از کلونی‌های زنبورهای وحشی یا از کندوهای زنبورهای اهلی جمع‌آوری می‌شود.

عسل شیرینی خود را از مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز بدست می‌آورد و شیرینی نسبی آن در حد ساکارز است میزان کالری عسل حدود ۳۲۵ کیلو کالری انرژی در هر ۱۰۰ گرم است.

انگبین به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد.

این ماده به دلیل اسیدیته خاص و وجود مقدار بسیار اندک آب و همچنین وجود هیدروژن پراکسید به سختی فاسد می‌شود و از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است.

انگوین اولین ماده غذایی بود که جهت شیرین‌کنندگی توسط بشر استفاده می‌شد.

عسل با گذشت زمان خودبخود شکرک می‌زند و این یک فرایند طبیعی است که هیچگونه تأثیری بر روی خواص شیمیایی یا کیفیت آن نمی‌گذارد.

برای آب کردن این شکرک می‌توان از آب گرم استفاده کرد ولی برای آب کردن آن نباید از دمای بیش از ۴۰ درجه سلسیوس استفاده کرد چون مواد بیولوژیکی فعال آن از بین خواهد رفت.

غلظت خون چیست؟

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون را، غلظت خون می‌گویند. اگر میزان هموگلوبین خون در آقایان بیشتر از ۱۸ و در خانم‌ها بیشتر از ۱۶ در دسی‌لیتر باشد، غلظت خون گفته می‌شود.

بیشتر سلول‌های خون را گلبول‌های قرمز تشکیل می‌دهند. آن‌ها اکسیژن را به تمامی بدن می‌رسانند. لذا حجم اصلی آن‌ها را هموگلوبین (پروتئین حمل کننده اکسیژن) تشکیل می‌دهد.

تعداد گلبول‌های قرمز خون بر اساس سن و جنس افراد متفاوت است. آقایان گلبول‌های قرمز بیشتری از خانم‌ها دارند و نوزادان تازه متولد شده اغلب گلبول قرمز بیشتری از بزرگسالان دارند.

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون و در نتیجه ایجاد غلظت خون باعث می‌شود جریان خون به سمت اندام‌های بدن کاهش یابد و گاهی لخته‌های خون تشکیل می‌شوند.

دلایل ابتلا به غلظت خون!

  1. بخشی از علت ابتلا به مشکل غلظت خون، زمینه‌های ارثی و مادرزادی است (۵ تا ۱۰ درصد موارد) ولی بیشترین علت ابتلا به غلظت خون، وجود بیماری‌های ریوی و قلبی است که باعث کاهش اکسیژن در بدن می‌شوند.
  2. زمانی که اکسیژن کافی به بدن نرسد، برای جبران این کمبود، گلبول قرمز بیشتری در بدن ساخته می‌شود و این امر باعث افزایش غلظت خون در رگ‌ها می‌شود.
  3. اغلب افراد ساکن در مکان‌هایی نظیر کوهستان و ارتفاعات و یا مکان‌های دچار آلودگی هوا، به دلیل کمبود اکسیژن، دچار بیماری غلظت خون می‌شوند.
  4. استرس و تنهش‌های عصبی یکی از عوامل بروز غلظت خون هستند. به این جهت که استرس و تنش‌های عصبی باعث افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شوند بدین ترتیب پلاسمای خون به خارج عروق نشت کرده و نسبت آن به گلبول قرمز کاهش می‌یابد.
  5. تعریق و اسهال‌های شدید از علل بروز غلظت خون موقتی هستند‌.
  6. یکی دیگر از علل مهم غلظت خون، کشیدن سیگار است با مصرف سیگار اکسیژن‌رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می‌شود.
  7. در برخی افراد به‌طور ارثی، هموگلوبین خون‌شان به‌راحتی اکسیژن را به بافت‌ها تحویل نمی‌دهد که در واقع به آن هموگلوبین غیر طبیعی گفته می‌شود که جزء علل نادر غلظت خون محسوب می‌شود.
  8. بیماری مغز استخوان، تومورهای بدخیم کلیوی و کبدی در بزرگسالان، تومورهای مخچه‌ای در کودکان، فیبروم‌های رحمی در زنان، کیست‌های متعدد کلیه، سنگ کلیه و انسداد مجاری ادراری نیز می‌توانند غلظت خون را سبب شوند.
  9. علائم غلظت خون
  • سرخ شدن صورت
  • تیرگی رنگ لب به‌ویژه هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی
  • اختلالات تنفسی مثل تنگی نفس
  • اختلالات هوشیاری، منگی و خواب‌آلودگی
  • اختلالات بینایی مانند تاری دید
  • ضعف و بی‌حالی
  • سردردهای غیر طبیعی
  • خارش بدن به‌خصوص پس از استحمام با آب گرم
  • برجستگی وریدهای چشم

عوارض غلظت خون چیست؟

  1. غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ‌ها می‌شود که با گرفتگی اندام‌هایی نظیر دست و پا، موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد.
  2. افزایش غلظت خون در افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، باعث آمبولی (انسداد جریان خون) ریه می‌شود .
  3. زخم معده، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی می‌تواند بروز کند.
  4. فشار خون بالا
  5. خونریزی بینی
  6. بزرگی کبد و طحال

آیا عسل برای غلظت خون مفید است؟

و حال به این موضوع می‌پردازیم که آیا عسل برای غلظت خون مفید است یا خیر:

غلظت خون ناشی از افزایش سرعت تولید گلبول‌های خون است. گلبول‌های خون عمر مفید خاصی دارند و اگر سرعت تولید گلبول‌ها از سرعت مرگ آنها بیشتر شود، فرد دچار غلظت خون می‌شود که این امر در مردان شایع‌تر است.

زیاده‌روی در مصرف غذاهای با طبع گرم زمینه‌ساز غلظت خون میباشد.

مصرف انواع گوشت، دل، جگر، کباب، کله پاچه، عدسی و … نیز می‌تواند باعث غلظت خون شود.

به افرادی که غلظت خون دارند توصیه میشود از مصرف غذاهای پرادویه خودداری کنند.

غذاهای با طبع‌سرد می‌تواند در کاهش غلظت خون موثر باشد. عرق کاسنی، انار، رب‌انار و زرشک تازه از جمله این خوراکی‌ها هستند.

بهتر است زرشک تازه به صورت دم‌نوش مصرف شود و دم‌نوش چای‌سبز و چای‌ترش هم می‌تواند به کاهش غلظت خون کمک کند.

مصرف خاکشیر، شربت آبلیمو و عسل و همچنین نوشیدن آب فراوان هم می‌تواند به کاهش غلظت خون کمک کند.

پیشگیری از کاهش گلبول های سفید خون

عسل می تواند در کاهش گلبول های سفید خون که ناشی از شیمی درمانی می باشد، کمک نماید. مصرف دو قاشق عسل در روز، برای حل این مشکل توصیه می شود

عسل با بهبود جریان خون رسانی، مانع از بیماری قلبی و آسیب به رگ ها و به خصوص مویرگ ها می شود. آب سیر همراه با عسل، فشارخون را کنترل می کند.

سنگ های کلیه و مثانه را از بین می برد. برای این منظور عسل را با کندر باید مصرف کرد.

و در آخر امیدواریم که از این مقاله بهره کافی را برده باشید، با تشکر از همراهی شما

مطالب مفید:
خرید اینترنتی عسل طبیعیصادرات عسل طبیعی از ایرانشرکت صادرات عسل ایرانبرندهای عسل طبیعی ایرانصادرات عسل اصل از ایرانکارخانجات بسته بندی عسل ایرانفروش عسل طبیعیپخش عسلفروش عمده عسلعسل به نیکعسل شانیکخرید عمده عسل تولید کننده عسل کارخانه تولید عسلکارخانه عسلکارخونه عسل

Related Post

3 Comments

نوشتن دیدگاه