مقایسه زنبور بامبل با زنبور عسل

زنبورهای بامبل یکی از پرتعدادترین گونه‌های زنبور عسل در اروپا است. این گونه درواقع وظیفه اصلی گرده افشانی در گلخانه ها را دارد.

در ادامه این مطلب قصد داریم به موضوع مقایسه زنبور بامبل با زنبور عسل بپردازیم.

آیا زنبور های بامبل عسل هم تولید میکنند؟

شاید برای شما هم این پرسش به وجود آمده باشد که آیا زنبورهای بامبل عسل تولید می کنند.

در پاسخ باید بگوییم که بله زنبور بامبل عسل تولید می کند ولی مقدار آن بسیار کم است. در واقع مقدار عسل تولید شده فقط به اندازه مصرف کندو است.

این زنبورها ذخیره سازی عسل را انجام نمی دهند، چرا که در فصل زمستان کلنی ندارند. اما در فصول سرد نیز برای تغذیه بیرون می آیند.

مقایسه زنبورهای بامبل با زنبور عسل:

گرچه هردوی آن ها وجودشان در طبیعت الزامی است و هرکدام وظیفه مختص به خود را دارند اما در اینجا به چندی از تفاوت های آن ها می پردازیم:

۱. اندازه و شکل و ظاهر: زنبورهای بامبل نسبت به زنبورهای عسل بزرگتر هستند. شکل ظاهری آنها به صورت گرد      می باشد. رنگ قهوه‌ای و مشکی متمایزی روی بدن آنها وجود دارد. به وسیله راه راه های زرد روشن در کمترین بازه      زمانی قابل تشخیص می باشند. زنبور بامبل از بین اولین زنبوران شناخته می‌ شود که در بهار مشاهده می                  گردد.زنبور های بامبل می‌ توانند بالهایشان را برای پرواز کردن در دمای پایین جهت جستجو گرم نمایند.

مقایسه زنبور های بامبل با زنبور های عسل

    اما زنبور عسل کوچکتر و براق تر می باشد. بر خلاف بدن زنبور بامبل که یک تکه است زنبور عسل دارای بخش            میانی می باشد و اندازه کوچکتری دارد. زنبور عسل موهای کمتری روی بدنش قرار گرفته است. ولی زنبور بامبل          دارای موی بیشتری می باشد.

مقایسه زنبور بامبل با زنبور عسل

۲. زندگی اجتماعی زنبور عسل و زنبور بامبل: زنبور عسل برخلاف زنبور بامبل در کلنی بزرگی زندگی می ‌کند که هزاران      کارگر و ملکه حضور دارند.آنها می ‌توانند سالها در یک کلنی زندگی کنند. زنبورهای بالغ به طور دائم جایگزین                زنبورهای پیر می‌ شوند.

زنبورهای بامبل از معدود زنبورهای ایالت متحده هستند که حشرات اجتماعی به شمار می‌روند.آنها دارای یک ملکه       و کارگران متفاوت هستند. در واحد خانواده آنها چند صد هزار زنبور وجود دارد. کلنی آنها کوچکتر از زنبور عسل می       باشد.

۳. لانه سازی: زنبور بامبل و زنبور عسل لانه می سازند، اما تفاوت زیادی در لانه آنها وجود دارد. زنبور بامبل به طور        معمول در زیر زمین لانه می سازد. اما زنبور عسل به ندرت در زمین زندگی می کند. اندازه لانه‌ هر یک از زنبورهای        عسل و بامبل بر اساس اعضای کلنی می‌ باشد. ملکه بامبل لانه می سازد، تخم می گذارد و از دیگر زنبورها مراقبت        می‌ کند. پس از اینکه زنبوران را بزرگ کرد و وظایف مشخصی را بر عهده زنبورها می‌ گذارد.

ملکه زنبور بامبل به طور دائم در لانه سرکشی انجام می ‌دهد. اما ملکه زنبورعسل تنها مسئول تخم گذاری است و به      امور کارگران رسیدگی نمی کند. برخلاف کندوی زنبور عسل باید بدانید که لانه زنبور بامبل بعد از یک فصل رها می        گردد. ملکه زنبور عسل به خواب زمستانی می رود ولی ملکه زنبور بامبل به خواب زمستانی نمی ‌رود. در فصل              زمستان تمامی زنبوران بامبل فعالیت خود را انجام می دهند.

 

    نتیجه:

در این مطلب به مقایسه زنبور بامبل با زنبور عسل پرداختیم.به طور کلی باید به خوبی بدانید که زنبورهای بامبل           شبیه زنبور عسل هستند و در تولید عسل نقش مهمی بر عهده دارند. اما زنبور بامبل عسل کمی تولید می کند و در       فصل زمستان خواب زمستانی ندارد. ولی زنبور عسل، عسل زیادی تولید می‌ کند و خواب زمستانی دارد.

 

 

 

مطالب مفید:
خرید اینترنتی عسل طبیعیصادرات عسل طبیعی از ایرانشرکت صادرات عسل ایرانبرندهای عسل طبیعی ایرانصادرات عسل اصل از ایرانکارخانجات بسته بندی عسل ایرانفروش عسل طبیعیپخش عسلفروش عمده عسلعسل به نیکعسل شانیکخرید عمده عسل تولید کننده عسل کارخانه تولید عسلکارخانه عسلکارخونه عسل

 

 

Related Post

12 Comments

نوشتن دیدگاه